70 lat historii MTZ BELARUS: Ponad 3 miliony traktorów wyprodukowanych przez białoruską fabrykę.
Opowieść o MTZ BELARUS jest silnie związana z polityką, dlatego rozpoczniemy ją od nawiązania do czasów rządów byłego przywódcy ZSRR – Józefa Stalina, a skończymy na obecnym prezydencie Białorusi – Aleksandrze Łukaszence.
Początki MTZ BELARUS sięgają okresu powojennego i wydarzeń, które miały miejsce na terenie byłego ZSRR. Związkiem radzieckim kierował wówczas Józef Stalin i to z jego inicjatywy w dniu 29 maja 1946 roku powstała fabryka ciągników.
W 1950 roku w Mińsku z linii produkcyjnej zjechał pierwszy traktor gąsienicowy, noszący nazwę KD-35. Pierwszym kołowym traktorem MTZ z oponami pneumatycznymi radzieccy rolnicy mogli cieszyć się dopiero 3 lata później – w 1953 roku – i był to model MTZ-2 (produkcja modeli MTZ-1 i MTZ-2 rozpoczęła się 14 października 1951 roku). Po 12 latach od otwarcia fabryki, w 1958 roku, MTZ BELARUS wyprodukowało 100-tysięczny ciągnik.
MTZ-50, MTZ-80 i inne przełomowe modele ciągników
1961 był rokiem przełomowym, w którym rozpoczęła się produkcja niezwykle popularnego modelu białoruskiego ciągnika – kołowego traktora MTZ-50. Maszynę wyposażono w 9-biegową przekładnię oraz 55-konny silnik. W listopadzie 1972 roku w białoruskiej fabryce zmontowano milionowy ciągnik.
Sukces MTZ-50 i MTZ-52 (następcy MTZ-50) był impulsem do decyzji o eksporcie maszyn. Szacuje się, że do 1975 roku eksport ciągników MTZ BELARUS wynosił ponad 18 000 maszyn rocznie. W 1974 roku Białorusini rozpoczęli seryjną produkcję jeszcze mocniejszego ciągnika – MTZ-80 (podobnie jak MTZ-82 – wyposażonego w silnik D-240), który stał się najpopularniejszym na świecie modelem powstałym w MTZ BELARUS.
W 1978 roku fabryka ruszyła z produkcją maszyn o mniejszych gabarytach: ciągników jednoosobowych z silnikami o mocy 5, 6, 8 i 12 KM (MTZ-05, MTZ-06, MTZ-08BS, MTZ-12) oraz mini-ciągników siodłowych MTZ-082 o mocy 12 KM.
Rok 1995 z linii montażowej zjeżdża 3 milionowy ciągnik!
Niegasnąca popularność traktorów MTZ BELARUS spowodowała, że 24 marca 1984 roku z linii montażowej zjechał 2-milionowy ciągnik. Rok później powstały pierwsze egzemplarze MTZ-142 z silnikiem o mocy 150 KM, a w 1986 roku zakład rozpoczął produkcję bardzo popularnego ciągnika MTZ-1221 o mocy 130 KM. 3-milionowy ciągnik zjechał z linii produkcyjnej białoruskiej fabryki dopiero w następnym dziesięcioleciu – 8 czerwca 1995 roku. Trzy lata wcześniej, w 1992 roku, w Polsce, w miejscowości Narew montaż ciągników MTZ BELARUS rozpoczęła firma Pronar.
W 1999 roku MTZ zaprezentował wszechstronny ciągnik MTZ-2522 o mocy 250 KM, a w 2000 roku białoruska fabryka pochwaliła się produkcją ciągnika gąsienicowego Belarus 1802. Mając na celu zwiększenia eksportu maszyn, MTZ BELARUS postarała się także o otrzymanie odpowiednich certyfikatów w Silsoe Institute (Wielka Brytania) dla wszystkich produkowanych ciągników. Tym samym białoruska fabryka uzyskała oficjalne potwierdzenie, iż maszyny spełniają normy europejskie.
MTZ BELARUS: certyfikaty, wyróżnienia i najwyższe międzynarodowe normy.
Na początku maja 2000 roku MTZ BELARUS otrzymał certyfikat zgodności systemu zarządzania jakością ISO-9001 w zakresie projektowania i produkcji ciągników. Oznacza to, że fabryka posiada system jakości odpowiadający wymaganiom międzynarodowych norm. Potwierdził to audyt przeprowadzony przez niemiecką firmę TUV-Turingia. W kolejnych lata MTZ BELARUS zdobył także certyfikat ISO 9001-2001.
Srebrny medal na targach Agritechnica
W 2009 roku na międzynarodowej wystawie Agritechnica w Hanowerze prezes Niemieckiego Towarzystwa Rolniczego (DLG) wręczył srebrny medal przedstawicielom białoruskiej fabryki za ciągnik Belarus 3023. Było to pierwsze tak wysokie wyróżnienie dla przedsiębiorstwa założonego w państwie dawnego Związku Radzieckiego.
70 lecie fabryki, eksport 500tyś ciągników oraz wietnamski banknot....
Obecnie MTZ BELARUS może pochwalić się wyprodukowaniem ponad 3 milionów ciągników i eksportem więcej niż 500 tys. maszyn do ponad 100 krajów na całym świecie (w tym do Stanów Zjednoczonych). Przedsiębiorstwo oferuje 62 modele traktorów wyposażonych w silniki o mocach od 35 KM do 355 KM oraz w funkcję wyboru ponad 100 różnych opcji do montażu, w zależności od środowiska pracy i warunków klimatycznych.
Białoruskie ciągniki używane są w rolnictwie, budownictwie, leśnictwie, a także… w administracji państwowej. Z maszyn korzysta białoruska policja, której służą do holowania samochodów zaparkowanych niezgodnie z przepisami.
Ciekawostką jest umieszczenie ciągnika MTZ BELARUS na banknocie wietnamskim o nominale 200 dongów.
W 2016 roku MTZ BELARUS obchodziła 70-lecie istnienia i z tej okazji udział w 7-minutowym filmie promującym przedsiębiorstwo wziął sam prezydent Białorusi Aleksander Łukaszenka. Głowa państwa zachęcała w nim do zamiany żmudnej pracy przy użyciu kosy na znacznie bardziej efektywną – z wykorzystaniem nowego traktora Belarus 1523B.
Obecnie, jeśli wierzyć danym płynącym z Białorusi, można przyjąć, iż MTZ BELARUS ma 10-procentowy udział w światowej produkcji traktorów. Gdyby dane te były nieco zawyżone, to i tak niezaprzeczalnym atutem białoruskiej marki jest wsparcie państwa, wyrażone nie tylko udziałem prezydenta w kampanii marketingowej, ale przede wszystkim realną pomocą finansową.
Hi
I’m looking for parts to my MTZ 05
Can u supply?
Meir